Google Science Fair 2013
Google pro vzdělávání v Česku
Začíná největší online
vědecká soutěž pro žáky a studenty, kteří chtějí změnit svět
30. ledna: Google zahajuje třetí ročník soutěže Google
Science Fair 2013 www.googlesciencefair.com pod názvem “Tvoje
šance změnit svět”. Jde o největší online vědeckou soutěž, která nabízí žákům a
mladým studentům příležitost rozvíjet své schopnosti v oblasti vědy a techniky
a zároveň zlepšit své komunikační dovednosti v angličtině a dalších jazycích.
Vše, co k tomu potřebují, je dobrý nápad. Projekt je součástí celoročního
programu “Google pro vzdělávání v Česku” provzdelavani.cz v rámci podpory STEM vzdělávání.
Google Science Fair je součástí
rozsáhlých aktivit Googlu ve vzdělávání, konkrétně v oblasti STEM (Science
Technology Engineering Math), tj. technických a vědeckých oborů včetně
matematiky, které mají vliv na rozvoj znalostní ekonomiky a podporu
konkurenceschopnosti.
„Vzdělaná populace je
pilířem konkurenceschopnosti každé země. Rádi bychom přispěli k tomu, aby se
české školy a univerzity vrátily tam, kam dříve patřily, tedy k evropské špičce,” říká Taťána le
Moigne, ředitelka českého Googlu, a dodává: „Podpora talentů v technických a vědeckých oborech je součástí DNA
Googlu celosvětově. V Česku už například podporujeme program ISEA “Matematika s
chutí” a letos plánujeme uvést ještě několik dalších iniciativ v této oblasti.”
PODMÍNKY, PRŮBĚH A NOVINKY SOUTĚŽE
Se svým vědeckým projektem či nápadem
se mohou přihlásit všichni studenti ve věku od 13 do 18 let. Letos poprvé jsou akceptovány jak čistě vědecké,
tak také technické projekty. Přihlásit se je možné ve 13 jazycích včetně
angličtiny na www.googlesciencefair.com. Registrace je otevřena od 30. ledna a končí 30. dubna 2013.
Poté bude vybráno 90 semifinalistů z
různých zemí světa včetně České republiky. Jejich projekty pak budou posouzeny
odbornou vědeckou porotou, ve které zasednou slavní vědci a technologičtí
inovátoři. Porota nakonec vybere 15 finalistů, kteří odletí do centrály Google
v Kalifornii, kde se rozhodne o vítězích v jednotlivých věkových kategoriích i
o "velké ceně” soutěže.
Poprvé se do hlasování může zapojit i veřejnost. V sérii živých
Google+ Hangoutů, které budou vysílány od srpna na Google+ stránce soutěže, se lidé mohou s finalisty seznámit a potom hlasovat,
který z nich získá cenu “Inspirativní nápad”. Ten se uděluje tvůrci projektu s
největším potenciálem změnit svět.
JEDNOTLIVÁ OCENĚNÍ
● Hlavní cenou pro
vítěze Google Science Fair je stipendium ve výši 50 tisíc dolarů. Protože za
každým dobrým studentem je také dobrý učitel, získá i jeho škola grant ve výši
10 tisíc dolarů. Zároveň bude zařazena do projektu exkluzivního Google+
Hangoutu s vědci z CERNu. Vítěz se také zúčastní expedice na Galapágy s
National Geographic a bude mít příležitost navázat aktivní spolupráci s
partnerskými organizacemi, ať už jde o Google nebo CERN či Lego.
● Další dva výherci Google Science Fair získají stipendium v hodnotě 25 tisíc dolarů a budou
moci spolupracovat s partnerskými organizacemi. Jejich škola získá online
přístup do Amerického vědeckého archivu na jeden rok.
● Projekt studenta, který získá další
ocenění s názvem “Věda v akci”
(“Science in Action” Award), bude financován příspěvkem 50 tisíc dolarů od
organizace Scientific American, která také výherci poskytne roční mentorství.
Ocenění bude uděleno projektu, který dokáže prakticky ovlivnit a řešit problémy
v sociální, zdravotní nebo enviromentální oblasti.
● Výherce oceněný v rámci kategorie “Inspirativní nápad” (Inspired Idea
Award) získá grant v hodnotě 10 tisíc dolarů. Toto nové ocenění bude udělovat
veřejnost a získá ho projekt s největším potenciálem změnit svět.
Google se ve spolupráci s CERN, Lego
Group, časopisy National Geographic a Scientific American snaží vzbudit zájem o
rozvoj vědeckého výzkumu mezi mladými lidmi, oslavit vědecký talent, pomoci
mladým lidem stát se vzorem pro ostatní, sjednotit studenty po celém světě a
podpořit rozvoj používání technologií ve školách.
Mladí vědci v minulých letech uspěli
s projekty jako jsou: cloudové řešení pro lékaře, pomáhající přesněji
diagnostikovat rakovinu prsu, výzkum vlivu mikroorganismů ve vodě na životní
prostředí, projekt umožňující sluchově postiženým lepší zážitek z hudby, cenově
dostupný způsob, jak poskytnout hydroponicky pěstované plodiny chudým farmářům
nebo výzkum karcinogenů v grilovaném kuřeti.
Součástí letošního Google Science
Fair bude také poprvé série tří týdenních vysílaných Hangoutů, kterých se zúčastní světově uznávaní vědci, prezentace ze
zákulisí příprav projektu a nejmodernějších vývojových laboratoří. Tyto
vysílané Hangouty by měly pomoci inspirovat a podpořit studenty, ať už se soutěže
zúčastní nebo ne.
O společnosti Google Inc.
Společnost
Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat
způsob propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a
reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit
jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká
pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum
Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od
otevření pobočky uvedl na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro
české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář
Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube,
prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké
firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a
obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci
služby Google AdSense. Využít též mohou
analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google
Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu
grafických kampaní (Display Ad Builder). V roce 2011 byl uveden projekt
Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost
Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči
na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový
sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové
síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur
v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified
Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře
http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více
informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků,
vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě
technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu
novinek, diskusních fór a odborných přednášek.
# # #
Google je
ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či
firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.
Dotazy tisku:
Judita
Hrubešová
Grayling
Czech Republic
tel. 224 251
555, 775 558 271
judita.hrubesova@grayling.com
Štítky: Czech, Czech Republic news announcements