13. březen 2013
ČESKÉ FIRMY NA INTERNETOVÉ VLNĚ
Internet se stal přirozenou součástí
jejich podnikání, o dalším úspěchu teď rozhodne jejich odvaha začít s kvalitním
online marketingem
Využití internetu a online nástrojů v
podnikání firem se v Česku podle průzkumu Millward Brown dostává do další fáze.
Poté, co firmy překonaly počáteční strach z internetu a online prezentace, začínají si
pomalu uvědomovat i důležitost online reklamy. Přestože čtvrtina firem by do ní
chtěla investovat i více, ti, co ji nevyužívají, mají obavy, že je drahá, neefektivní
a příliš komplikovaná. Google chce tyto obavy překonat prostřednictvím sítě
expertů specializovaných na MaSP a také vzděláváním, včetně nového webu www.navlneinternetu.cz ve spolupráci s AMSP. Dnešním dnem spouští také novou zjednodušenou
reklamní službu pod názvem AdWords Express.
Fakt, že Česko je Zemí internetovou, je důležitý i pro segment malých a
středních podniků a jejich vlastní online prezentaci. Podle studie BCG internet
vytváří pro cenově sensitivní české spotřebitele atraktivní alternativu k
drahým nákupům a malému výběru, který je k dispozici v kamenných obchodech.
Stačí vzít v potaz, že více než tři čtvrtiny nakupujících Čechů (76%) dělají
před nákupem průzkum na internetu a celá třetina online nakupuje. Více než
čtyři z deseti nákupů v českém kamenném obchodě jsou ovlivněny internetem
(zdroj: consumerbarometer.eu). Na základě studie „České firmy na
internetové vlně” je možné konstatovat, že české firmy se ve využívání
internetu a online nástrojů posunuly do dalšího stádia. 60% firem je online
prostřednictvím vlastních webových stránek. Ty jsou zatím také číslem jedna z
hlediska míry další investice do jejich vylepšení a lepšího využití.
I přesto se zatím firmy jen zřídka
věnují zlepšení samotné dohledatelnosti webu, a to buď pomocí reklamy ve
vyhledávání (28%) nebo prostřednictvím SEO (search engine optimization 7%). Jenom
málo z nich má e-shop nebo využívá reklamu na sociálních sítích (méně než 10%).
Zejména firmy do 10 zaměstnanců zatím pořád sázejí na tradiční offline formáty
jako letáky, místní outdoor nebo reklamu v tisku.
„Víme, že firmy zájem mají, ale chybí jim hlavně čas na to, aby - pro ně
zatím velmi složitý svět online marketingu - probádaly samy. Určitě potřebují
pomocnou ruku od komerčních společností a odborníků na českém trhu,”
říká Eva Svobodová, ředitelka Asociace
malých a středních podniků a živnostníků ČR, která s podnikateli a firmami
dlouhodobě spolupracuje, a dodává: „Ve
spolupráci s Googlem navazujeme na realizované vzdělávací projekty a
podnikatelům a firmám dáváme k dispozici webovou stránku, která nabídne
důležité zdroje informací a rady, jak se zorientovat ve světě online reklamy a
marketingu.”
Posun je vidět také ve vnímání online reklamy, kterou firmy považují za třetí
nejdůležitější nástroj propagace. Investovat do online reklamy v budoucnu
chtějí převážně firmy z oblasti nemovitostí, prodeje a opravy aut. Zájem mají i
expertní profese (právo, výzkum, apod.) a také technologické obory. Nicméně
přes mnohem vyšší deklarovaný zájem ji zatím skutečně využívá pouze třetina z nich. Z těch, kteří online reklamu
nevyužívají, si až třetina myslí, že je drahá, pětina, že není efektivní
(nevidí návratnost investic). Každá sedmá firma má za to, že online reklama je
komplikovaná, sami si s ní podnikatelé prý neporadí a potřebují pomoc zvenčí.
Pokud online reklamu využívají,
většinou (70%) jde o reklamu ve vyhledávání, která dokáže velmi efektivně
zachytit zájem potenciálních zákazníků, kteří si tak firmu najdou sami. Po webu
je to hned druhá oblast, do které chtějí firmy investovat. Oceňují možnost
přesně cílit na uživatele internetu v
určité lokalitě nebo regionu, jasnou kontrolu nad rozpočtem a možnost vše
ovládat „online”. Problémem reklamy ve vyhledávání může být podle průzkumu její
samotné nastavení, jelikož ho za snadné považuje jenom 20% firem.
„Oblast internetového marketingu se vyvíjí velmi dynamicky, a tak není
divu, že se firmy bojí, že půjde o časově i finančně náročnou investici. Přitom
díky tomu, že internet umožňuje reklamu přesně cílit, měřit a mít tak plnou
kontrolu nad rozpočtem, je riziko ve srovnání s ostatními formáty téměř nulové.
A nezáleží na velikosti rozpočtu, reklamu na internetu může vyzkoušet každý,” říká Martina Laresová, marketingová manažerka pro B2B z českého Googlu,
a dodává: „Každý třetí nakupující
v Česku už nakoupil na internetu a firmy by si měly vyzkoušet, zda náhodou
tu jejich „online výlohu,” tj. web nebo internetový obchod, nehledá marně. Nebo
v horším případě, když hledá, tak nachází jejich konkurenci.”
Google chce firmám, které mají zájem
začít s online reklamou, pomoci ve třech rovinách:
●
Tou
první je dnešní spuštění služby AdWords
Express google.cz/adwords/express (Česko je 15. zemí na světě). Jde o
zjednodušenou službu, která usnadňuje menším, lokálním firmám najít své
zákazníky na internetu tak, aby se podnikatelé mohli soustředit na chod firmy
samotné. Je určená pro firmy, které s online reklamou začínají nebo chtějí
rychle a snadno inzerovat na
internetu (počítač, mobil či tablet) nebo efektivně propagovat svůj byznys v
rámci určité lokality, případně nemají člověka určeného přímo na marketing a
musí se spoléhat na vlastní síly.
Samotná správa je velmi jednoduchá,
protože služba sama nastaví vyhledávací dotazy (tzv. klíčová slova), na které
se reklama zobrazuje. Firma pouze vytvoří reklamní text. Firmy mají zároveň
maximální kontrolu nad rozpočtem, a to díky systému „pay per click” (platba
za klik). Firma platí pouze za návštěvníka své stránky, nikoliv za uživatele,
který inzerci jen viděl.
„Poté,
co jsme vyzkoušeli různé marketingové nástroje, už můžeme říci, že internet je
pro nás klíčovým kanálem propagace a komunikace. Na AdWords Express jsme
nejvíce ocenili právě snadné a přehledné nastavení kampaně, které zvládnou i
naši zaměstnanci. Výsledkem online kampaně s AdWords Express je zvýšení návštěvnosti
o více než třetinu (36%) za dva měsíce,” říká Eva
Kroulíková, majitelka kosmetického studia SlimFOX Brno, které AdWords
Express testovalo pro český trh.
Jiří Augusta, majitel
CITY LINE Taxi Plzeň dodává: „Pro naši taxislužbu,
kterou jsme založili před několika
lety bez jakýchkoliv předchozích zkušeností a kontaktů, jsme hledali efektivní
způsob, jak se potenciálním zákazníkům přiblížit. Díky internetu jsme pro
zákazníky viditelní a díky online reklamě s AdWords Express vždy tehdy, kdy
někdo taxi hledá nebo právě potřebuje. Online kampaň nám nejenom zvýšila
návštěvnost webu o dvě třetiny, ale také počet objednávek o 40%. Je skvělé, že
kampaně můžeme spravovat jednoduše i prostřednictvím mobilu a stačí na
to pár minut denně.”
●
Druhou
novinkou je web www.navlneinternetu.cz, který Google spouští ve spolupráci s AMSP. Webová stránka bude postupně firmám
nabízet tipy a rady, jak zapojit internet do podnikání. Doplní již existující
širokou škálu vzdělávacích materiálů, které jsou v současné době firmám k
dispozici (www.google.cz/adwords/uctese).
●
Třetím
řešením, které Google firmám nabízí, je možnost využít síť certifikovaných partnerů - agentur v rámci programu Google
Engage (google.cz/adwords/partneri), kteří jsou specializovaní na malé
a střední firmy a pomohou jim reklamní řešení Googlu správně připravit.
Dodatečné informace:
O výzkumu „České firmy na internetové vlně"
●
vzorek:
800 firem
●
sběr
dat: prosinec 2012
●
způsob
sběru dat: CAPI
Doplňující závěry výzkumu
Kdo
rozhoduje o propagaci ve firmě?
●
majitel
nebo spolumajitel (64%)
●
obchodní
manažer (10%)
●
marketingový
ředitel (4%)
Na jaké
služby si firmy najímají externí pomoc/specializované agentury?
●
84%
- technická správa webu nebo e-shopu
●
80%
- SEO
●
68%
- konzultace, nákup online reklamy
●
66%
- nákup offline reklamy
Online zdroje informací pro MaSP
O programu Google Engage pro agentury
Program Google Engage sdružuje české agentury, které pomáhají malým a středním podnikům
uspět na internetu. Jejich odborníci získávají od Googlu přístup k novinkám a
produktovým školením a většina z nich je držitelem odborné certifikace Google
AdWords Certified Partner, která celosvětově prokazuje znalost nejnovějších
nástrojů a doporučených postupů.
Služby Googlu pro malé a střední podniky
Dotazy tisku za Google:
Judita Hrubešová
Grayling Czech
Republic
tel. 224 251 555, 775
558 271
O společnosti Google Inc.
Společnost Google,
jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob
propojování lidí a informací.
Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat
vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006
a od otevření pobočky uvedla na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb
pro české uživatele. Včetně služeb jako Mapy Google, online kancelář v cloudu,
Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube,
prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké
firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a
obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci
služby Google AdSense. V roce 2011 byl
uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s
klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor,
enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve
vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou
mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli
certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Google je ochranná
známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem
mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.