YouTube slaví v Česku 5. narozeniny a
oceňuje nejúspěšnější tvůrce i zadavatele
Praha, 6. listopadu 2013 - Český Google dnes při příležitosti 5. narozenin video portálu
YouTube v Česku ocenil nejúspěšnější české tvůrce i zadavatele. Z inzerentů
byly nejúspěšnější T-Mobile a Magnesia, v rámci oblíbeného českého obsahu se
nejlépe umístila dvojice ViralBrothers a DJ Wich. Speciální Cenu Googlu za
inspirativní využití YouTube získala Khanova škola. Poděkování se dostalo i
českým uživatelům, kteří měsíčně zhlédnou 500 milionů videí. Díky nim se z
YouTube stala druhá největší televize v ČR. Nejsledovanějším videem na českém YouTube byl Gangam Style od rappera
PSY.
Po lokalizaci portálu pro
české uživatele na podzim roku 2008
se v následujících letech povedlo uvést i další části pro fungování
plnohodnotného YouTube ekosystému. Možnosti pro reklamní zadavatele - pokročilé reklamní formáty na YouTube včetně domovské
stránky, a také možnosti pro české tvůrce
- otevřený Partnerský program s možností zpeněžování videí z příjmů z online
reklamy u videa na základě jejich zhlédnutí uživateli.
Celý ekosystém se v průběhu posledních 5 let postupně
rozvíjel. Počet českých uživatelů je sedmkrát vyšší a počet inzerentů z ČR se
více než ztrojnásobil, přičemž jejich investice do reklamy na YouTube rostou
několikanásobně rychleji. Zároveň dochází k dynamickému růstu příjmů z obsahu u
tvůrců. Po otevření Partnerského programu byly jejich příjmy meziročně více než
sedminásobně vyšší
(2011 vs 2010), za poslední rok narostly 2,5 násobně. YouTube je v Česku
lokálně nejoblíbenějším video portálem s více než 5 milionovým měsíčním
zásahem a pro cílovou skupinu od 18 do 35 let je dokonce druhou největší televizí.
Novou televizí se stává i mobilní telefon, z kterého je zhlédnuto každé 10.
video.
Ceny pro zadavatele i tvůrce byly uděleny v
následujících kategoriích:
1. Cena za komerční kanál s nejvíce odběrateli: T-Mobile
2. Cena za využití YouTube jako reklamní platformy: Magnesia
3. Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii hudba: DJ Wich
(Pozn. kritérium počtu odběratelů bylo
zvoleno z toho důvodu, že nejlépe vyjadřuje vztah mezi obsahem kanálu a
uživatelem, který se k němu chce vracet a těší se na další nová videa na tomto
kanálu)
A) Nejúspěšnější čeští zadavatelé na
YouTube
Božena Řežábová, manažerka pro YouTube říká: “Úspěšné
kampaně na YouTube pracují
s
reklamou, která je relevantní a uživatele zaujme do té míry, že ji sami chtějí
sledovat a sdílet dál. Obecný
princip volby “co a kdy zhlédnu” se promítá i do dalších oblastí a klade nové
nároky na marketingovou komunikaci značek. Ty dnes mohou využít i příležitost
oslovit spotřebitele přes tzv. čtyři obrazovky v průběhu celého dne (mobil,
tablet, počítač, chytrá TV).”
●
Cena za komerční kanál s nejvíce odběrateli: T-Mobile
Přestože jde o komerční
reklamní kanál s video reklamou, T-Mobilu se podařilo získat oblibu
u uživatelů díky vtipným
reklamním videím, kteří se těšili na jejich další pokračování. Více než 100
tisíc věrných odběratelů ho staví na první příčku mezi českými komerčními
kanály.
●
Cena za využití YT jako reklamní platformy: Magnesia
Značka využila potenciál YouTube zejména v jeho technických možnostech a
zároveň fakt, že video portál je též největší sociální sítí. Díky její
kreativní kampani a nápadu se videa stala virálními. Diváci si je navzájem
sdíleli a bavili se jimi, čímž Magnesii přinesli nové uživatele a fanoušky. Díky
tomu bylo až 58% všech zhlednutí této reklamy zdarma, tj. spontánně šířeno a
zhlédnuto uživateli.
B) Nejúspěšnější čeští tvůrci na YouTube
“Nejoblíbenější kategorií na YouTube je v Česku
jednoznačně hudba, která je nejsilnější
i v celosvětovém měřítku, velmi populární je také zábava a humor nebo pak i
téma počítačových her,” říká Michal Zachar, marketingový manažer z
českého Googlu a dodává: “Vedle zábavného
obsahu na YouTube dynamicky roste i obsah, který uživatele něco nového naučí,
rozvíjí je nebo je něčím novým obohatí. Proto jsme se rozhodli ocenit i
zajímavé a inspirativní počiny českých tvůrců v rámci kategorie vzdělávacích a
how-to videí (jak na to?).”
●
Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii HUDBA: DJ Wich
Nejoblíbenější český hudební
kanál na YouTube patří DJ Wich, jednomu z nejznámějších
a nejúspěšnějších DJ’s česko-slovenské hip-hopové scény. Kanál má více než 140
tisíc pravidelných odběratelů.
●
Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii ZÁBAVA:
ViralBrothers
Známá dvojice, kterou tvoří
Erik Meldik a Čeněk Stýblo, svými tematickými videi s názvem “Blbý kecy”
pravidelně rozesmívá své věrné fanoušky (odběratele). Jejich počet se pomalu
blíží k půl milionu uživatelů (456 tisíc).
Organizace Khanova škola
odstartovala českou verzi známé Khan academy na principu tzv. obrácené třídy,
tj. děti si látku nastudují doma z online videí a ve škole ji následně
rozebírají a praktikují s učiteli ve škole. Za necelý rok fungování se
organizaci společně s dobrovolníky podařilo přeložit nebo nadabovat přes 1000
videí s lekcemi matematiky, která už byla zhlédnuta 60 tisíc krát. Organizace
zároveň vyhlásila soutěž o Českého Khana s cílem najít nové talenty a zvýšit
objem českého vzdělávacího obsahu.
“Význam internetových technologií se stále více
projevuje i v oblasti vzdělávání, jelikož umožňují volný přístup ke znalostem a
informacím, ke kterým by se někteří uživatelé těžko nebo vůbec nedostali.
Audiovizuální formát s možností interakcí a propojení s jinými online zdroji
nabízí příjemnější
a zábavnější výuku, navíc často mimo školy,” říká Janka Miklík Zichová, PR
manažerka českého Googlu, který letos realizuje program Google
pro vzdělávání v Česku.
DODATEČNÉ ŽEBŘÍČKY
Nejhledanější
výrazy na českém YouTube za posledních 5 let
2008 - Rihanna
2009 - Michael Jackson
2010 - Lady Gaga
2011 - Rytmus
2012 - Gangnam Style
Největší
skokani na českém YouTube za posledních 5 let
2008 - Angels (Morandi)
2009 - Já jsem gay (Nightwork)
2010 - Starstruck (Katy Perry)
2011 - Chemie (Xindl X)
2012 - Partička 2012
TOP
5 českých kanálů podle sledovanosti (originálně
vytvořený český obsah)
1.
Viral Brothers
2.
T-Mobile CZ
3.
DJ Wich
4.
Show Jana Krause
5.
Minecrafak
Nejsledovanější video na českém YouTube
PSY - Gangam
Style
DODATEČNÉ INFORMACE
Ekosystém YouTube
Na jakém principu byznys model a
YouTube ekosystém funguje?
Má tři základní pilíře:
● Uživatelé -
diváci (hledají hudbu, zábavu, informace, inspiraci), konzumují obsah tvůrců i
reklamy inzerentů.
● Tvůrci obsahu
- hybná síla YouTube (uživatelský obsah, vzdělávací obsah, profesionální tvůrci
obsahu atd.), nabízejí obsah pro uživatele a tím reklamní platformu pro
inzerenty.
● Inzerenti - jejich
výdaje na online reklamu u videí jsou zároveň příjmy pro tvůrce, kteří tak
dostanou odměnu za originálně vytvořený obsah pro uživatele (zajímavý obsah, o
který mají uživatelé zájem, vytváří nový mediální prostor pro jejich komerční
oslovení).
Tento magický trojúhelník funguje ve
vzájemné symbióze. Tvůrci obsahu, kteří dokážou přirozeně přitáhnout pozornost
větší masy uživatelů, se mohou zapojit do Partnerského programu a svá videa
monetizovat, tj. získávat finanční příjmy z online reklamy od zadavatelů. Pro
ty je hlavní motivací právě zajímavý a originální obsah, na který se uživatelé
rádi dívají, hodnotí ho, komentují a dál sdílí.
Typy kanálů
● Uživatelský kanál
● Komerční kanál (inzerenti s možností
obrandování kanálu)
● Partnerský kanál (tvůrci s možností
zpeněžování obsahu a nástroji pro zlepšování kvality videa a jeho propagaci)
tvůrcům a producentům umožňuje oblíbená videa monetizovat pomocí online reklamy
Aktuální statistiky YouTube
Globální:
●
Každou minutu je na YouTube nahráno 100 hodin videí.
●
Více než miliarda
uživatelů měsíčně navštíví YouTube.
●
Do partnerského programu se zapojilo přes milion partnerů ve více než 30 zemích.
●
YouTube partneři dostanou ročně vyplaceny stovky milionů dolarů.
●
Monetizace obsahu u mobilních platforem se za posledních 6 měsíců ztrojnásobila.
●
Téměř
40% zhlédnutí YouTube je z mobilního
telefonu.
●
Počet
denních odběratelů se více než ztrojnásobil,
počet denních odběrů je ve srovnání s loňským rokem čtyřnásobně větší.
●
Aplikaci
YouTube pro iOS si uživatelé stáhli více jak 250 milionkrát.
●
Videa
z kategorie vzdělávacích videí jsou nyní zhlédnuta dvakrát častěji než videa v kategorii domácí mazlíčci a zvířata.
●
Uživatelé
měsíčně zhlédnou 6 miliard hodin videí.
●
YouTube
v USA zasahuje více uživatelů ve věku 18 - 34 let než jakákoliv kabelová
televize (zdroj: Nielsen).
●
Příjmy
partnerů během posledního roku vzrostly
o 60%.
●
75%
našich reklam, které se objevují u videí na YouTube, lze nyní přeskočit.
●
Uživatelé
sledují YouTube o 50% více než loni.
Lokální:
● V cílové skupině ve věku od 18 - 35
let v ČR by YouTube ve srovnání s TV stanicemi bylo na druhém místě.
● Uživatelé v České republice zhlédnou
za měsíc 500 milionů videí.
● Zhlédnuté video má průměrnou délku tři a půl minuty.
● Každé 10. video je zhlédnuto z mobilního zařízení.
● Čeští uživatelé napíšou za měsíc na
YouTube 1 000 000 komentářů.
● Mezi 50 nejodebíranějších českých
kanálů patří: 27 herních, 15 hudebních,
6 komediálních a zábavných a 2 vlogy.
● 90% našich
reklam, které se objevují u videí na YouTube, lze nyní přeskočit.
Curriculum vitae YouTube ve světě i v
Česku
2005
Tři bývalí zaměstnanci PayPal Chad
Hurley, Steve Chen a Jawed Karim zakládají stránku, kde lze
s ostatními sdílet videa. Vůbec první materiál, který se na YouTube objevil,
pochází ze zoologické zahrady v San Diegu.
2006
Už v červenci se každý den na YouTube
objeví více než 65 tisíc nových videí.
V roce 2006 vstupuje do hry také společnost Google, která YouTube kupuje za 1,6 miliardy dolarů.
2007
V červenci se koná první debata vysílaná stanicí CNN a
webem YouTube mezi osmi kandidáty na prezidenta USA z tábora demokratů. V
prosinci britská královna spouští na webu YouTube
Královský kanál. Stává se prvním monarchou s video prezentací tohoto druhu.
2008
Portál YouTube je lokalizovaný do češtiny www.youtube.cz a objem českého obsahu začíná růst. V prosinci byl vyhlášen
konkurz do Symfonického orchestru YouTube, prvního online orchestru na světě. Mezi vítězi (90 nejlepších) byli tři Češi: houslista Jakub Fišer,
violista Ondřej Martinovský z Pražské komorní filharmonie a cellista Michal
Greco z Filharmonie Brno.
2009
V lednu Vatikán spouští kanál na serveru YouTube, který nabízí aktuální
informace o papeži
a katolické církvi. V březnu na partnerských serverech a na serveru YouTube
spouštíme beta test zájmově orientované inzerce. V srpnu je Partnerský program
YouTube rozšířen o jednotlivá oblíbená videa (i uživatelé, kteří nejsou členy
programu, mohou virální videa zpeněžit). V prosinci poprvé
v historii zveřejňuje server YouTube oficiální
seznamy nejsledovanějších videí a některé
z vyhledávacích dotazů s nejrychleji rostoucí popularitou za uplynulý rok.
2010
V únoru byl představen Bezpečný režim
ve službě YouTube, volitelné nastavení zamezující zobrazení potenciálně
nevhodného obsahu. YouTube v
červenci zvýšil povolený limit délky videoklipů pro běžné uživatele z 10 na 15
minut. V září byly spuštěny nové
reklamní možnosti pro české inzerenty, včetně reklamy na velmi navštěvované
domovské stránce a nového rezervačního systému. V říjnu na slavnostním
bienále v New Yorku byli představeni umělci, kteří vytvořili 25
nejkreativnějších videí na světě, do finálové pětadvacítky vybrala porota i
video Moonwalk od českého umělce Martina Kohouta, videa byla
promítána přímo na průčelí Guggenheimova muzea a celá událost živě přenášena na
videokanálu YouTube Play. Otevřel se také partnerský program pro české tvůrce (ČR jedna z 18 zemí).
2011
V lednu v první epizodě řečnického
seriálu YouTube World View vystoupil prezident Obama, který odpovídal na otázky
občanů týkající se Zprávy o stavu Unie. V dubnu odstartoval první ročník Českého YouTube Festu, virtuálního festivalu pro zatím neobjevené
české hudební talenty. V dubnu svět postihla mánie týkající se královské
svatby prince Williama a Kate Middletonové – svatba vysílána v přímém přenosu
na YouTube. V září spuštěn český partnerský kanál s názvem “SJKshow” (youtube.cz/sjkshow). V prosinci YouTube dostává nový
vzhled - domovská stránka se zcela změnila, kanály jsou jednodušší a umožňují
personalizaci. Uživatelé
mohli prostřednictvím speciálního kanálu
YouTube sledovat premiéru dlouho očekávaného
experimentálního dokumentu Život v jednom dni, přímo z filmového festivalu
Sundance (České video ze Zoo Praha kameramana Sergeje Kondakova, které se již dostalo do užšího
výběru, je i ve finální verzi filmu).
2012
V březnu spustilo svůj partnerský
kanál také české vydavatelství Supraphone. YouTube vyhlásil globální soutěž
Your Film Festival, jehož cílem bylo najít ty nejlepší světové tvůrce příběhů a
propojit je s globálním publikem. V červnu proběhl 2. ročník Českého YouTube Festu. V září jsme oznámili spuštění
partnerského YouTube kanálu českého
muzikanta Michala Horáčka. YouTube je se 73% zásahem nejpopulárnější platformou pro online video na českém
trhu.
2013
V květnu YouTube
oslavil své sedmé narozeniny. V červnu jsme vyhlásili vítěze třetího ročníku soutěže Český YouTube Fest
pro neobjevené kapely, absolutním
vítězem se nakonec stala kapela IAN s
písní Mom´n´Dad. V červenci proběhl z festivalu Rock for People Hangout on
Air (streamovaný na YouTube) s
několikánásobným českým Slavíkem Karlem Gottem. V září jsme v České
republice spustili nový program YouTube
pro neziskové organizace. V listopadu proběhne první ročník celosvětového udělování
hudebních cen YouTube Music Awards.
Google Česká republika
Česká
pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006 a od otevření pobočky uvedla na český
trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele. Včetně služeb jako
Mapy Google, online kancelář v cloudu Dokumenty Google, Kalendář Google,
Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační
systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít
online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo
monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který
portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost Google Česká
republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v
různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor
atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti)
Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v
České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company.
Více informací na www.googleblog.cz
nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
# # #
Google
je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů
či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.
Dotazy tisku:
Judita
Hrubešová
Grayling
Czech Republic
tel.
224 251 555, 775 558 271