V
návaznosti na úspěch loňských Web Rangers Google ve spolupráci s projektem
E-Bezpečí a pod záštitou MŠMT ČR spouští třetí ročník unikátního programu, v
rámci kterého žáci sdílí své znalosti o bezpečném používání internetu mezi
sebou. Třetí ročník Web Rangers přichází s několika zajímavými novinkami –
proběhne formou kombinované výuky a letos se ho mohou zúčastnit děti ve věku od
13 do 16 let. Vůbec poprvé se projekt Web Rangers rozšiřuje i na Slovensko.
„Děláme
internet bezpečnějším, na internetu je totiž mnoho dětí, které nevědí, jak by
se v tomto prostředí měly chovat,“ říkají třináctiletý Ondřej Cach a
Dalibor Havlíček z Pardubic. Ti stojí za jedním z nejúspěšnějších projektů
druhého ročníku Web Rangers. Zaujali svým programem „Děláme internet
bezpečnějším“, jehož součástí je mimo jiné také offline hra ověřující vaše
znalosti phishingu a hoaxu. „Náš projekt
viděla spousta našich kamarádů a už jsme si všimli, že někteří z nich toho na
sociálních sítích sdílejí méně. Chceme jako Web Rangers pokračovat, těší nás,
když můžeme dál předávat svoje zkušenosti.“ Oba teenageři se chtějí zapojit
i do třetího ročníku Web Rangers.
Dnešním dnem startuje již třetí
ročník projektu Web Rangers, který loni zasáhl bezmála 50 000 dětí ve věku
13 až 15 let. Oproti prvnímu ročníku vzrostl téměř čtyřikrát, na 487, počet
žáků, kteří se chtěli stát Web Rangerem. Do projektu se zapojilo 79 škol ze 70
měst po celé České republice. Po dvou letech tak na českých školách působí 240
proškolených a certifikovaných Web Rangerů.
„Je
skvělé, že se nám s pomocí projektu Web Rangers podařilo v mladých lidech
vzbudit tak velký zájem o bezpečné používání internetu. Děti mají obrovskou
chuť dozvědět se o problematice víc, poznat v komunitě nové kamarády se
stejnými zájmy a dělat něco pro dobrou věc. Mám radost, že již dnes máme 240
vyškolených Web Rangerů, a těším se, že přibudou další i za hranicemi Česka,“ říká
Taťána le Moigne, ředitelka Google ČR.
„Projekt
Web Rangers, do kterého se náš tým již třetím rokem aktivně zapojuje, je
příkladem velmi dobrého peer programu zaměřeného na prevenci rizikového chování
v online prostředích. Cílem projektu je nejenom upozornit děti a jejich rodiče
na potenciální rizika, která jsou s internetem spojena, ale také motivovat žáky
k pozitivnímu využívání technologií. Výstupy projektu – práce Web Rangerů –
umožňují rozšiřovat povědomí o bezpečném používání online technologií, a to
nejen mezi děti, ale také rodiče,“ uvádí Kamil Kopecký.
Ve spolupráci s projektem
Zodpovedne.sk Google poprvé rozšiřuje Web Rangers také na Slovensko, kde se
chování dětí na internetu v některých aspektech liší. Z loňského výzkumu o
chování dětí v internetovém prostředí například vyplývá, že české děti jsou
oběťmi kyberšikany častěji než slovenské. 35 % dětí v České republice uvedlo,
že se jim v minulosti cizí osoba přihlásila na jejich online účet. Takto
zasažených slovenských dětí je 27 %. Alarmující je fakt, že více než polovina
dotázaných by přijala osobní schůzku s neznámým člověkem z internetu a méně než
polovina by se s touto záležitostí svěřila rodičům nebo učiteli.
Nyní mají všichni žáci ve věku od 13
do 16 let, kteří se chtějí něco nového naučit a pomoci ostatním, další možnost
stát se Web Rangerem. Stačí se mezi 14. říjnem a 8. listopadem přihlásit a
absolvovat online kurz s tematikou bezpečnosti na internetu na stránkách
Seduo.cz. Prezenční workshopy, které povedou odborníci z E-bezpečí či
Zodpovedne.sk ve spolupráci s Googlem, budou probíhat o víkendech v Praze,
Brně, Ostravě, Olomouci, Bratislavě a Košicích v druhé polovině listopadu.
Termín odevzdání projektů je 13. prosince, slavnostní vyhodnocení spojené
s návštěvou Googlu proběhne příští rok v lednu.
O
projektu Web Rangers
Nápad na projekt Web Rangers se
poprvé zrodil v Googlu v Izraeli v roce 2011, kde mezi mládeží zaznamenal
obrovský úspěch. Projekt vychází ze skutečnosti, že nejefektivněji si děti
předávají znalosti vzájemně mezi sebou. V České republice projekt Web Rangers
realizuje Google ve spolupráci s projektem E-Bezpečí. Web Rangeři mají možnost
spolupracovat v online komunitě, kde jeden druhého inspirují a pomáhají si. V
České republice se během dvou let podařilo proškolit 240 Web Rangerů.
Vítězky
posledního ročníku Web Rangers
Vítězkami se loni staly Tereza
Pánková a Nikola Bartošová s dvojicí videí, ve kterých ukázaly, co se může při
setkání s neznámou osobou z internetu stát. Na základě krátkých filmů dívky
vystavěly workshopy pro základní i mateřské školy, jejichž součástí byly i
debaty o bezpečném chování na internetu nebo hry. “Spolupráce s dětmi předčila naše očekávání. Překvapily nás aktivitou a
zájmem o naši přednášku. Dokonce ani děti předškolního věku k tématu
nebyly lhostejné. Myslím, že zavést podobné přednášky pro tuto věkovou skupinu
by se mělo stát prioritou. I tak malé děti totiž používají sociální sítě,” říká
Tereza.
O
projektu E-Bezpečí
Projekt
E-Bezpečí je národním projektem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého
v Olomouci, který se zaměřuje na rizikové chování dětí a dospělých v
prostředí internetu. Lektorský tým projektu realizuje terénní preventivní
programy pro žáky, učitele a rodiče přímo v prostředí škol, rovněž provozuje
(ve spolupráci s Policií ČR, Linkou bezpečí, Seznam.cz a dalšími institucemi)
online poradnu, která ročně řeší více než 250 případů zneužití internetových
služeb. Další dlouhodobou aktivitou projektu je výzkum, který monitoruje
prevalenci rizikových jevů (kyberšikana, sexting, kybergrooming apod.) v populaci
českých dětí.
E-Bezpečí
je partnerem Centra pro bezpečnost společnosti Google, partnerem projektu
Seznam se bezpečně!, velmi úzce spolupracuje s Policií ČR, Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvem vnitra ČR, společností Allegro
Group, Nadací Vodafone a Sdružením Linka bezpečí.
Projekt
E-Bezpečí realizuje Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP
Olomouc.
Projekt
E-Bezpečí je odborným garantem třetího ročníku Web Rangers.
O společnosti Google Inc.
Společnost Google,
jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob
propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy
umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z
nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu
byla založena v říjnu 2006. Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba sto třicet lokalizovaných služeb, kromě Vyhledávače Google, který se pro
české uživatele stal jedničkou, přinesl také služby jako Mapy Google, prohlížeč
Chrome, video portál YouTube, Překladač Google nebo operační systém Android a
multimediální platformu Google Play. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají
možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google
AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense.
Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google
Analytics, Google Trends, Consumer Barometer, Global Market Finder a další.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s
klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor,
enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve
vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou
mediálních i internetových agentur v České republice. Více informací na
media centru pro české novináře www.google.cz/press nebo na google.com/+googlecr.
# # #
Google je ochranná
známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem
mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.
Dotazy tisku:
Daniela Chovancová
Havas PR Prague
tel. 220 397 725
daniela.chovancova@havaspr.com